Rabu, 22 Januari 2014

VITAMIN TINGKATKN DAYA INGATAN

DAYA INGATAN..........

Jika anda termasuk orang yang mempunyai daya ingat rendah, hal ini menunjukkan kemampuan otak anda dalam mengolah memori semakin berkurang. Keadaan ini berlaku boleh kerana anda kekurangan vitamin yang diperlukan otak. Automatik, cara menajamkan daya ingat anda juga cukup mudah yakni mengambil beberapa bentuk vitamin yang dapat meningkatkan daya ingat. Apa sajakah vitamin tersebut?

1. Vitamin B3

Vitamin B3 diyakini para ahli boleh mengurangkan gejala penyakit Alzheimer selepas penemuan bentuk tertentu vitamin B3 yakni nikotinamida yang berperanan penting terhadap penyakit tersebut. Namun penemuan ini masih perlu ujian klinikal yang lebih lanjut kerana sementara ini baru diuji cuba pada tikus dan masih akan diteliti mengenai kesannya terhadap manusia. Walaupun demikian, hasil kajian menunjukkan vitamin B3 juga boleh menurunkan kolestrol LDL dan mengurangkan risiko penyakit jantung. Vitamin B3 boleh anda dapati pada ayam, salmon, tuna asparagus, dan ayam belanda.
2. Vitamin B6
Vitamin B6 juga dapat meningkatkan daya ingat, selain dapat menyokong kesihatan otak. Menurut para ahli, mengambil vitamin B6 secara rutin dapat meningkatkan kemampuan otak untuk memproses maklumat di peringkat yang lebih cepat.Telur, Ikan tuna, dan W├Ârter merupakan sumber vitamin B6.
3. Vitamin B9
Vitamin B9 atau Asam Folat cukup membantu menghasilkan sel darah merah sehingga membolehkan bekalan oksigen ke otak lebih banyak. Vitamin B9 juga terbukti boleh mengurangkan risiko kehilangan memori yang berkaitan proses penuaan.Bijirin dan jus buah seperti tomato atau limau merupakan sumber vitamin B9.

4. Vitamin B12Kadar darah homocysteine ​​(homosistein) boleh dijaga oleh vitamin B12. Homosistein merupakan sebatian asid amino penting yang diperlukan otak manusia. Penurunan fungsi otak boleh terjadi jika asid amino tidak dikendalikan dengan baik. Vitamin B12 juga boleh memperbaik serat saraf otak. Anda boleh mencari sumber vitamin ini pada ikan, kerang, daging lembu, dan hati.
5. Vitamin C
Kajian menunjukkan terdapat korelasi antara masalah memori dengan bayi yang kekurangan vitamin C. Disini, peranan vitamin C cukup penting kerana sifat antioksidannya memberikan manfaat dalam menjaga kesihatan memori. Selain itu vitamin C mempunyai sifat pelindung pada masalah memori dan kehilangan kewaspadaan mental. Anda boleh mencari sumber vitamin C pada buah dan sayuran seperti strawberi dan oren.
6. Vitamin D
Penyelidikan membuktikan bahawa gangguan pada kemampuan otak dalam merancang dan memproses memori terjadi kerana kekurangan vitamin D. Kekurangan vitamin D juga dihubungkan dengan hilangnya memori kerana proses penuaan.Ikan tuna, ikan kembung merupakan sumber vitamin D.
7. Vitamin E
Sifat antioksidan vitamin ini mampu melindungi sel-sel saraf pada otak dari kerosakan. Hal ini didasari oleh kajian yang juga boleh membuktikan bahawa vitamin E mampu menjaga sel-sel saraf pada otak dari kematian selepas serangan stroke. Vitamin ini juga mampu membantu meningkatkan daya ingat pada warga tua.
Beberapa vitamin yang telah dijelaskan memang dapat meningkatkan daya ingat anda, namun lebih baik anda berunding terlebih dahulu pada doktor tentang dos dan peraturan dalam mengambil vitamin tersebut. Semoga bermanfaat.
 
Copyright : SIHAT ITU ANUGERAH Jiakreatifelt